Hybride leren met itslearning

Veel scholen zijn na de twee lockdowns steeds meer overtuigd geraakt van de keuze om schoolbreed gebruik te maken van een leer managementsysteem (LMS), zoals itslearning. Dit echter niet om het fysieke onderwijs te vervangen, aangezien deze basis goed en sociaal noodzakelijk is. Het belangrijkste argument is om de combinatie van fysiek en online onderwijs beter mogelijk te maken voor de toekomst. 

Maar wat levert dit nou op? Aan het woord is Hugo Rutgers, docent Aardrijkskunde en werkzaam bij Groene Hart Rijnwoude: 

“In tijden van Corona en de lockdown was itslearning van grote waarde. Ik kon als docent veel werk klaarzetten voor de studenten. Zo kon ik via de 360 graden rapportage tool zien hoever elke student met het schoolwerk was.”     

Studenten konden dus meteen doorgaan met hun schoolwerk, op hun eigen tempo en niveau. Achter de schermen konden docenten monitoren en bijsturen waar nodig. Het zelfstandig plannen en keuzes maken dat hierbij gevraagd werd, draagt zo ook bij aan de autonomie van een student. 

Hugo Rutgers zegt hierover: “De studenten krijgen dus content op maat aangeboden en werken op hun eigen niveau toe naar hun persoonlijke einddoel.

Het was gedurende deze periode een andere manier van werken, dat spreekt voor zich. Studenten niet live zien vergt uiteraard ook andere competenties van de docenten.” 

 Zo vertelt Jewel Geurtsen, docent Engels en werkzaam bij Gemeentelijk Gymnasium Hilversum: “De lockdown heeft ervoor gezorgd dat ik nog beter georganiseerd aan de slag wilde gaan. Dankzij de planner in itslearning is het voor alle leerlingen altijd duidelijk wat er besproken is, welke bronnen gebruikt zijn en soms ook welke opdracht ze voor die les moeten inleveren. Erg handig ter voorbereiding maar ook als naslagwerk.”  

Naast het feit dat het plannen van het curriculum in de planner dus prettig werkt, worden de studenten ook in staat gesteld om, op afstand, samen te werken. Jewel Geurtsen vertelt hierover: 

“Ik ben erg blij met de office integratie van itslearning waarmee studenten in een bestand kunnen samenwerken. Ik kan ze in datzelfde bestand ook van feedback voorzien. De toetsen die je kan maken in itslearning en de leerpaden vind ik erg prettig om de voortgang van studenten te volgen en zo nodig extra ondersteuning te bieden. Verder heeft de lockdown het effect gehad dat je live contact met studenten en ook met collega’s meer apprecieert.’’, aldus Jewel Geurtsen. 

Wilt u na het lezen van dit artikel ook graag weten wat itslearning voor uw school kan betekenen en hoe dat niet alleen bijdraagt aan de doelen van de school, maar vooral ook aan de wereld van de studenten en docenten? Neem dan contact met ons op! 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email